Od podzimu chtějí u Melicharů rozjet opravu lodí naplno

14.8.2015

Václav Melichar ve své dílně (Foto Zdeněk Paroulek)Václav Melichar ve své dílně (Foto Zdeněk Paroulek)
Václav Melichar ve své dílně (Foto Zdeněk Paroulek)
Původní stav lodě Shane Původní stav lodě Shane
Původní stav lodě Shane
Zpevnění před otevřením dykytyZpevnění před otevřením dykyty
Zpevnění před otevřením dykyty
Listy jsou potaženy kevralem, který loď zpevňujeListy jsou potaženy kevralem, který loď zpevňuje
Listy jsou potaženy kevralem, který loď zpevňuje
Před přikrytím dykytyPřed přikrytím dykyty
Před přikrytím dykyty
Zavřená dykytaZavřená dykyta
Zavřená dykyta
Celý korpus lodi je už zatmelenCelý korpus lodi je už zatmelen
Celý korpus lodi je už zatmelen
Další vrstva tmelu Další vrstva tmelu
Další vrstva tmelu
Loď po nalakování a přeleštění (Foto Václav Melichar)Loď po nalakování a přeleštění (Foto Václav Melichar)
Loď po nalakování a přeleštění (Foto Václav Melichar)

Navštívili jsme jednu pražskou dílnu, kde se už nějakou dobu opravují lodě. S tímhle nápadem přišel v roce 2013 veslařský reprezentant Petr Melichar. Momentálně však v dílně kraluje pouze jeho táta Václav, protože Petr tráví letošek na Novém Zélandu.

Václava Melichara synův nápad chytl. Dlouho se věnuje restaurování nábytku, takže má k podobným aktivitám blízko. V případě lodí se samozřejmě jedná o jiné materiály, ale jak sám říká, materiály se dají načíst: „Vyzkoušeli jsme si to kdysi na lodi, která se nyní jmenuje Melichar. Po povodních 2002 jsme jí prakticky zachránili život. Na Slavii vypadla vrata a skif nadvakrát zlámaly. Dali jsme ho tenkrát dohromady a Petr měl jako kluk zase na čem jezdit."

Naplno se opravám lodí začal Petr věnovat až vloni, kdy posledním rokem vesloval v Dukle. Aby si trochu přivydělal, začal dávat do kupy lodě pro Slavii. Václav prozrazuje své představy: „Osobně  bych byl rád, aby je měl na starosti hlavně Petr, ale já mu s nimi rád pomůžu. Lodě mě zajímají. Však jsem mu také slíbil, že když bude letos pryč, tak je budu dál opravovat. Navíc jsem si sám pořídil dvě čtyřky ze 70. let, které bych chtěl zrestaurovat do původního stavu."

V současnosti Václav Melichar stihne jen pár závažných oprav lodí - třeba uvést do provozu nabourané veslice, které kluby nutně potřebují. Je samozřejmě limitován počtem svých standardních zakázek, restaurováním nábytku nebo i probíhající opravou orchestrionu...  Již na podzim však plánuje rozšíření dílny. Chce přijmout zaměstnance a prostory zvětšit. Čeká jen na dobu, až se vrátí Petr. A za rok chce vybudovat lakovnu, aby po nastříkání vypadaly lodě opravdu jako nové. Vysvětluje: „Lakovny na auta nejsou tak dlouhé, tam se vejde maximálně skif. Přitom i osmu bych chtěl stříkat v celku..."

Opravená místa bývají i po nalakování lodě často patrná. „Aby nebyly vůbec vidět, tak bychom tam museli napatlat třeba dvě kila barvy, aby se to všechno schovalo. Ale to není účel - lodě musí zůstat lehké, aby na nich mohli veslaři dál závodit. Vždycky se musí najít kompromis mezi krásou a funkčností," říká Václav Melichar.

Na sérii archivních fotek můžete sledovat postupnou proměnu poničené slávistické lodě Shane. Potřebujete u vás v klubu některé lodi vrátit život? Můžete psát na e-mail , případně volat na telefonní číslo +420 602 201 949.

(Text Zdeněk Paroulek)

Český veslařský svaz (ČVS) > Novinky > Od podzimu chtějí u Melicharů rozjet opravu lodí naplno

Buďte v obraze

příhlaste se k odběru novinek, ať Vám nic neunikne



         

  

 

 

 


Kategorie


Důležité


Kontakty

  • +420 233 313 352